Projekt "Step by step w stronę europejskiego wymiaru szkoły" realizowany był przez nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku w latach 2014-2016.
Cele projektu były zgodne z priorytetami sektora edukacji szkolnej i Europejskiego Planu Rozwoju i dotyczyły doskonalenia umiejętności metodyczno-językowych, kwalifikacji nauczycieli, rozwijania umiejętności komputerowo-informacyjnych oraz spraw wychowawczych.
W projekcie wzięło udział 13 nauczycieli, którzy odbyli mobilności do następujących krajów: Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Francja, Irlandia, Malta.
Uczestnikami projektu byli nauczyciele takich przedmiotów jak: WOS, historia, geografia, fizyka, język angielski, niemiecki, francuski- nauczycielka tego przedmiotu pełni funkcję wicedyrektora szkoły i psycholog szkoły. Nauczyciele brali udział w 2 tygodniowych szkoleniach doskonalących umiejętności językowe, metodyczno-językowe, kulturowo-językowe, stosowania narzędzi TIK oraz nowatorskich programów nauczania CLIL i Business English. Wicedyrektor szkoły podczas tygodniowego szkolenia we Francji miała możliwość obserwacji pracy w szkole wielonarodowościowej.
Ważnym rezultatem projektu było wdrożenie i udoskonalenie innowacji pedagogicznej Business i Medical English dla uczniów klas licealnych. Innowacja ta stworzyła uczniom możliwość poznania specjalistycznego słownictwa z zakresu języka biznesu i medycyny, tym samym wzmocniła ich kompetencje językowe przydatne na dalszym etapie kształcenia. Wprowadzenie tej innowacji podniosło rangę naszej szkoły i zwiększyło jej konkurencyjność na lokalnym rynku oświatowym. Kolejnym efektem projektu było upowszechnienie używania przez nauczycieli narzędzi TIK na lekcjach. Uczestnicy projektu zaczęli korzystać z nowych technologii m.in. rozpoczęli współpracę międzynarodową eTwinning, gdzie mają możliwość stosowania poznanych narzędzi online. Zorganizowano "Dzień Nowoczesnych Technologii", podczas którego uczestnicy projektu dzielili się z uczniami i innymi nauczycielami wiedzą dotyczącą narzędzi informacyjno-komputerowych i ich wszechstronnym zastosowaniem w wielu przedmiotach. Wydarzenie to zostało na stałe wpisane do harmonogramu pracy szkoły. Zarówno formalna i nieformalna edukacja dała możliwość poznania i zainicjowanie współpracy międzynarodowej. Przygotowanie projektu w ramach akcji KA2 Erasmus+ jest w trakcie przygotowań. W projekcie pracuje 5 szkół z Niemiec, Grecji, Danii i Hiszpanii i dotyczy nowych technologii i tworzenia apps.
Dzięki poznanym francuskim modelom pracy szkoły ze zróżnicowaną grupą uczniów zmodyfikowano model pracy Wychowawczej Rady Klasy i plan pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ważnym efektem odbytych w ramach projektu szkoleń jest fakt, iż wielu nauczycieli niebędących nauczycielami języków obcych, udoskonaliło swoją znajomość języka obcego, wzbogaciło warsztat pracy o metody nauczania CLIL. Nauczyciele wykonali pierwszy krok w celu włączenia do oferty szkoły nauczania dwujęzycznego. Biorąc wiek uczestników pod uwagę nauczyciele pozyskali nowe bodźce do pracy zapobiegając wypaleniu zawodowemu. Należy podkreślić fakt, iż jedna z nauczycielek zdobyła certyfikat FCE oraz rozpoczęła językowe studia podyplomowe. Podsumowując, nauczyciele poprzez udział w projekcie wzmocnili swoją samoocenę i pewność siebie oraz zwiększyli perspektywy znalezienia pracy w obliczu wprowadzanych reform w szkolnictwie.
Aplikując o projekt, nikt nie spodziewał się, że nauczyciele staną w roku szkolnym 2016/2017 przed nowymi zadaniami związanymi z pracą ze sporą grupą uczniów z Ukrainy i Białorusi. Praca zespołowa nauczycieli, którą znacznie wzmocniliśmy w pracy przy projekcie oraz doświadczenie zdobyte podczas wyjazdów szkoleniowych pomogło nam w przewidywaniu i rozwiązywaniu problemów, które pojawiają się w klasach wielonarodowościowych. Dzięki udostępnionym środkom zrealizowane zostały wszystkie z zaplanowanych szkoleń. Dyscyplina finansowa szkolących się nauczycieli pozwoliła wydatkować cześć funduszy na wzbogacenie bazy technicznej szkoły i zakup urządzeń multimedialnych, oprogramowań i podręczników.
Zespół projektowy i koordynatorzy projektu