Z początkiem roku 2018 rozpoczynamy realizowanie kolejnego projektu Erasmus+, szkolenia i praktyki zawodowe dla nauczycieli.
"School of Future" to projekt zorientowany na funkcjonowanie szkoły w przyszłości. Nadrzędnym celem projektu jest wyszkolenie nauczycieli tak, aby uczyli ku przyszłości, przygotowali grunt uczniom i sobie wobec przyszłych zmian i potrzeb szkoły. Celami szczegółowymi projektu są: wspieranie poprawy jakości pracy szkoły, wzrost kompetencji TIKowych nauczycieli, poprawa nauczania i uczenia się języków obcych, promowanie integracji środowiska wielokulturowego. Wyznaczone cele wynikają z bieżących potrzeb naszej szkoły oraz oczekujących nas wyzwań w najbliższych latach. Rozpoczęliśmy wieloletnią współpracę z Ukrainą i Białorusią. Nastąpiły zmiany organizacyjne spowodowane wprowadzeniem nowej reformy edukacji, w skutek czego ulega likwidacji gimnazjum. Poszukujemy wciąż inspiracji poprzez podnoszenie kwalifikacji i rozwijanie swoich kompetencji.
Niniejszy projekt przewiduje 9 mobilności, w tym 7 szkoleń, 1 mobilność job shadowing i 1 teaching assignment, polegających na obserwowaniu zajęć i aktywnym udziale nauczyciela w lekcji. Nauczyciele języków obcych stanowią najliczniejszą grupę uczestników, poza tym w projekcie bierze udział wicedyrektor, nauczyciel geografii. Szkolenia odbędą się w krajach, takich jak: Irlandia, Malta, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii, Niemcy, Włochy, natomiast obserwacja zajęć i prowadzenie lekcji w zaprzyjaźnionych szkołach w Hiszpanii i Portugalii. Kursy językowe zapewnią uczestnikom projektu intensywną naukę języka obcego, gruntowne odświeżenie warsztatu metodycznego, wzbogacą wiedzę o krajach danego obszaru językowego. Uświadomią cele i metody nauczania treści kulturowych oraz wykorzystanie tej wiedzy w procesie włączania ludności migracyjnej. Szkolenia doskonalące kompetencje cyfrowe dają możliwość zapoznania sie z aplikacjami Online, które pozwolą nauczycielom tworzyć własne pomoce dydaktyczne. Udział w teaching assignment będzie skoncentrowany na problemie dysleksji, mobilność job shadowing umożliwi korzystanie z dobrych praktyk jeśli chodzi o nauczanie w środowisku wielokulturowym. Podniesienie wiedzy i umiejętności w dziedzinie nauczania w środowisku wielu kultur, nawiązywania dialogu międzykulturowego przełoży się bezpośrednio na formę pracy z naszymi uczniami przybywającymi z zagranicy. Mamy nadzieję, że to działanie będzie mieć wymiar globalny, bowiem Europa potrzebuje społeczeństw zintegrowanych i włączających. Wizyty job shadowing i teaching assignment będą odbywać się na zasadzie wymiany nauczycieli, co będzie sprzyjać wzmocnieniu więzi społeczno-kulturowej pomiędzy uczestnikami projektu i nawiązaniu współpracy międzynarodowej w przyszłości. Wierzymy, że mobilni nauczyciele potrafią zmienić naszą szkołę poprzez wprowadzanie nowych rozwiązań i pozytywne oddziaływanie na pozostałych pracowników.
Koordynatorzy projektu: Krystyna Błażewska, Elżbieta Sowa
Podsumowanie
Możliwość wzięcia udziału w zagranicznych szkoleniach w ramach projektu POWER jest dla nauczycieli szansą na poznanie i rozwijanie nowych metod nauczania i zdobycie praktycznych umiejętności przydatnych w pracy dydaktycznej.
Dla mnie wyjazd do pięknego miasta Lindau w dniach od 11.02.2019 do 22.02.2019, położonego na wyspie jeziora bodeńskiego u podnóża Alp, gdzie stykają się granice Szwajcarii , Austrii i Niemiec, był nie tylko okazją, by odświeżyć moją znajomość języka niemieckiego ale również, by poznać nowe trendy w metodyce jego nauczania
Chętnie dzielę się z nauczycielami języków obcych z wiedzą i doświadczeniem zdobytym w czasie pobytu w Lindau w czasie spotkań koła przedmiotowego.
Szczególnie zainteresowała mnie możliwość nauczania języka obcego za pomocą platformy internetowej Vitero bez wychodzenia z domu, co jest bardzo wygodne i obniża koszty kształcenia.
Ponieważ w grupie byli nauczyciele z różnych państw, mieliśmy okazję nawiązać nowe kontakty oraz porównać systemy oświaty w poszczególnych krajach. Po licznych dyskusjach z pedagogami z Włoch, Szwecji, Hiszpanii i Niemiec można stwierdzić, że poziom nauczania w polskich szkołach nie odbiega od poziomu innych szkół europejskich . Jeśli chodzi o używanie nowoczesnego sprzętu multimedialnego, aplikacji, nowoczesnego oprogramowania i dzienników elektronicznych, jesteśmy liderami w Europie.
Rita Nowak
W ramach szkolenia job-shadowing odwiedziliśmy szkołę IES SABINAR Szkoła średnią INTERNATIONALISATION PLAN w Roquetas de Mar Hiszpanii w dniach od 21.05.2018 – 25.05.2018
Szkolenie polegało na obserwacji pracy nauczycieli w środowisku zróżnicowanym pod względem kulturowym, narodowościowym oraz znajomości języka zarówno hiszpańskiego jak i angielskiego. Zastosowanie narzędzi IT do pracy podczas lekcji oraz jako sposobu na szybszą adaptację uczniów w nowym środowisku.
Program kulturowy realizowany w trakcie pobytu, był bardzo bogaty np.wyjazdy do Granady i Almerii oraz udział w konferencji metodycznej w ośrodku szkoleniowym w Almerii, gdzie mieliśmy możliwość podzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Zdobyliśmy bogate doświadczenie i potwierdzenie, że jeśli jest się otwartym na wyzwania, to można poradzić sobie we wszelkich okolicznościach. Współpracując z uczniami, których zna się nie dłużej niż pięć minut, można przeprowadzić efektywna lekcję, pomimo faktu, że klasa liczy ponad 30 osób, a uczniowie reprezentują zróżnicowany poziom znajomości języka.
Pobyt zaowocował współpracą międzynarodową w ramach eTwinning
Beata Walania, Roman Sarnicki
KURS TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING
W dniach 23 lipca – 3 sierpnia 2018 uczestniczyłam w kursie TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING w szkole ETI Malta. Zwiększyłam umiejętności w zakresie ICT za pomocą szerokiej gamy narzędzi technologicznych dostępnych online. Zapoznałam się z różnymi narzędziami technologicznymi. Rozwinęłam swoje umiejętności językowe przez ciągłą komunikację w języku angielskim podczas zajęć, poprzez szerokie korzystanie ze stron internetowych napisanych w tym samym języku i poprzez użycie specjalistycznego, technicznego słownictwa. Przebywanie wśród osób mówiących wyłącznie w języku angielskim pozwoliło mi się „zanurzyć w języku obcym”. Grupa była bardzo zintegrowana, na bieżąco wymienialiśmy się materiałami i pomocami dydaktycznymi, niektórzy z tych uczestników do tej pory korzystają z platformy edukacyjnej Math Cloud, która została stworzona w trakcie innego projektu naszej szkoły, a udział właśnie w kursie w ramach dokształcania kadry pelagicznej im to umożliwił.
Mobilność dała mi możliwość poznania kultury i tradycji Malty i lepszego poznania uczestników kursu. Podczas rad pedagogicznych i spotkania zespołu przedmiotowego udostępniłam materiały szkoleniowe i przeszkoliłam nauczycieli jak i uczniów z tworzenia strony internetowej. Strona internetowa projektu stworzona na bazie wiedzy z kursu: https://agatamurzynska.wixsite.com/faceit
Agata Murzyńska
Od 27.05 do 07.06.2019 brałem udział w kursie How to use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom dla nauczycieli z różnych krajów w ramach projektu Erasmus+. Na miejsce mojego kursu wybrałem ULearn English School (organizatorem kursu była Firma Europass Teacher Academy) w Dublinie.
Celem tego kursu było pogłębienie swojej wiedzy na temat używania tabletów, edukacyjnych aplikacji oraz mediów społecznościowych w klasie, a także eksperymentowanie z nowymi narzędziami do użytku w pracy z uczniami. W czasie 50 godzin zajęć rozwijaliśmy swoje umiejętności z zakresu przygotowywania quizów z wykorzystaniem aplikacji Socrative, tworzenia własnych interaktywnych zdjęć w aplikacji Thinglink na potrzeby edukacji, umieszczania na nich linków do zgłębiania wiedzy w źródłach zewnętrznych, a mających związek z prezentowaną fotografią. Ponadto poznawaliśmy potencjał takich aplikacji jak Edpuzzle czy Flipgrid, dzięki którym uczniowie mogą doskonalić swoje umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia oraz pisania w języku obcym. Większość narzędzi, z jakimi mieliśmy możliwość zapoznania się i służą do prowadzenia lekcji w atrakcyjny i efektywny sposób jest darmowa. W trakcie kursu mieliśmy również możliwość zapoznania się z zagadnieniami bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i ochrony prywatności uczniów w sieci.
Grupa, w której pracowałem, liczyła 11(6 w pierwszy tygodniu i 5 w drugim) nauczycieli z różnych krajów Unii Europejskiej - Niemiec, Czech, Finlandii i Polski. W chwili obecnej mam stały kontakt z nauczycielami z Niemiec i Czech, z którymi na bieżąco wymieniam doświadczenia związane z wykorzystaniem poznanych aplikacji na tablet lub smartfon. Zajęcia, które odbywały się od 9 do 14.30 lub od 13.30 do 18.30, prowadzone były przez wykładowców z Irlandii oraz Turcji.
Oprócz wyżej wymienionych zajęć kurs obejmował także zaznajomienie uczestników z historią miasta Dublin oraz jego dziedzictwem kulturowym i znaczeniem dla całej Irlandii. Ponadto uczestniczyliśmy w weekendowej wycieczce na Cliffs of Moher oraz Galway w zachodniej Irlandii.
Umiejętności zdobyte na szkoleniu już obecnie wykorzystuję na lekcjach z moimi uczniami. Wszystkie moje grupy mają założone konta w aplikacjach Flipgrid i Edpuzzle. W najbliższym czasie zamierzam wprowadzić uczniom nowe narzędzie edukacyjne z wykorzystaniem aplikacji Thinglink.
Roman Sarnicki
W dniach 15/10/2018 - 19/10/2018 brałam udział w kursie Laboratorio del Cittadino ONLUS Włochy Castiglione del Lago/Rzym
Temat szkolenia“ Wielka Podróż po Europie: kreatywność, innowacyjność, aktywne obywatelstwo i dialog międzykulturowy”; (Grand Tour in Europe: creativity, innovation, active citizenship and intercultural dialogue”) .:
Celem kursu było poznanie innowacyjnych metod dialogu międzykulturowego - nowych miejsc i sposobów wyrażania aktywnego obywatelstwa które powinno otworzyć nowe horyzonty i nowe sposoby praktyki demokracji na szczeblu lokalnym, krajowym, europejskim i międzynarodowym; - form promowania partnerstwa między instytucjami edukacyjnymi, przedsiębiorstwami i społeczeństwem obywatelskim- metodologia - różnych form działań integracyjnych w szkole , promujących poszanowanie wielokulturowości, otwartość na odmienność , tolerancję, w oparciu o poszukiwanie wspólnych korzeni kulturowych.
Szkolenie miało formę seminariów, wizyt, warsztatów prowadzonych w najważniejszych obiektach kultury włoskiej i europejskiej: na Kapitolu, w Koloseum, Forum Romanum, w Pałacu Altemps i Muzeum Farmesina.
Miałam możliwość kontaktu z nauczycielami z liceów i gimnazjów z Portugalii , Belgii, Francji, Reunion, Rumunii, Bułgarii, Niemiec- wszyscy ze szkół wielokulturowych, zaangażowani w proces wyrównywania szans edukacyjnych obcokrajowców w swoich szkołach.
Ewa Stefaniuk
W dniach 12.08-25.08.2018 uczestniczyłam w kursie "Creative Methodology for Teachers" w szkole IPC w Exeter w Wielkiej Brytanii. W trakcie zajęć skorzystałam z szansy przeszkolenia z różnych technik bardziej tradycyjnego podejścia do nauczania, opartego na grach zespołowych, pracy w grupie. Szkolenie pozwoliło mi na nowo odkryć gry planszowe znane z dzieciństwa oraz zaadoptować je do pracy na lekcjach zarówno języków obcych jak i geografii. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele z różnych państw unijnych tj. Włochy, Bułgaria, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, z którymi współpracowałam i wymieniłam wzajemne doświadczenia. Szkoła z Exeter zaproponowała bardzo bogaty program geograficzno-kulturowy. Miałam możliwość poznania atrakcji turystycznych Dewonu i Kornwalii. Ten region to prawdziwy raj dla geografów i geologów. Od skał wapiennych wybrzeża jurajskiego po skały wulkaniczne Kornwalii, z dużą różnicą pływów oceanicznych. To również raj dla miłośników literatury Agathy Christie z domem rodzinnym w Greenway, czy Arthura Conana Doyle`a ze słynnym Psem Baskerville`ów gdzie akcja usytuowana jest w tajemniczym Dartmoor.
Elżbieta Sowa