Kolejne ciekawe spotkanie. Tym razem z Piotrem Kardasem - pomysłodawcą i głównym organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA. Zajęcia dotyczyły historii animacji.
Choć za początek historii "nowożytnej" animacji uznaje się pierwszą publiczną prezentację Teatru Optycznego Émile'a Reynaud (28 X 1892), to okazało się, że jednak jej korzenie tkwią w przeszłości dużo bardziej odległej - w rysunkach i malowidłach naskalnych sprzed 40 000 lat. To właśnie w mrocznych jaskiniach rozsianych po terytoriach dzisiejszej Francji i Hiszpanii, pierwsi "artyści" podejmowali próby zgłębienia fenomenu ruchu. Później były irańskie misy, egipskie murale, latarnie magiczne i rozmaite zabawki optyczne. Okazało się, że Disney tak naprawdę nie jako pierwszy wzniecił wśród ludzi fascynację animacją. On sam został zainspirowany przez niejakiego Winsora McCay'a - twórcę animacji "Little nemo". Wszystko to prześledziliśmy z prowadzącym, oglądając filmy, zdjęcia i rysunki. Podczas zajęć skoncentrowaliśmy się na samych początkach sztuki animacji, prezentując i omawiając najpopularniejsze zabawki optyczne, najstarsze filmy i ich twórców, narodziny popularnych technik animacyjnych, jak również dzieje samej idei "stwarzania ruchu" - idei "animō".
Znowu jesteśmy bogatsi o kolejną wiedzę i doświadczenie. Lubimy te warsztaty w Pracowni Filmoteki Szkolnej.
Zajęcia zorganizowała Iwona Baldy jako Liderka Filmoteki Szkolnej w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Autor: Jerzy Baldy
Zdjęcia: Julia Dajczak