Zakończyliśmy projekt Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. W tym roku szkolnym wszystkie projekcje dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych odbywały się w auli naszej szkoły. W najstarszej grupie wiekowej było 160 uczniów z trzech szkół, z I LO uczestniczyły 4 klasy, choć w pełnym cyklu wzięły udział tylko dwie: Ia i Ie.
Edukacja filmowa jest bardzo ważna, pomaga wychować świadomego i krytycznego widza, a to jedno z priorytetowych zadań szkoły. Wiemy, że obecna formuła egzaminu ustnego z języka polskiego stawia na wykorzystanie różnych tekstów kultury. Film jest dziełem autonomicznym i jako taki ma prawo zaistnieć na maturze. „Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej” to ambitna i jednocześnie przystępna forma realizacji edukacji filmowej na wszystkich poziomach kształcenia. Cenny jest dobór filmów, które w większości trudno znaleźć w szerokiej dystrybucji.
Na ostatniej projekcji odbyło się głosowanie na najlepszy, według uczniów, film tego roku. Wygrało „Spotkanie”.
Zaangażowanie licealistów jest bardzo różne. Na szczęście duża grupa wyraża zadowolenie i pozytywnie ocenia czas spędzony w szkolnym kinie i na dyskusjach po seansach. Oddaję im głos:
1. Projekt NHEF uważam za wartościowe doświadczenie. Raz w miesiącu miałam okazję zobaczyć filmy, o których wcześniej nawet nie słyszałam. Nie były to filmy łatwe, lecz często pokazywały szarą rzeczywistość życia codziennego, problemy, choroby, odizolowanie jednostek czy wojnę. Są to okoliczności, z którymi spotykamy się każdego dnia, jednak zazwyczaj ich nie zauważamy. Widzimy świat z innej perspektywy, żyjemy w naszej ograniczonej rzeczywistości, nie mając pojęcia o tym, co dzieje się wśród nas. Filmy pozwoliły mi dostrzec te niezauważalne części naszego życia. Mogłam na chwilę zatrzymać się i mimo współczesnego pędu zauważyć niewidoczne i zrozumieć niezrozumiałe. Myślę, że filmy poza rozwojem psychicznym i możliwością poznania świata oczami innych przyczyniły się także do rozwinięcia mojego zasobu słów. Filmy tak samo jak książki działają na rozwój intelektualny każdego z nas. Zachęcam wszystkich do brania udziału w tego typu projektach, gdyż dają nam czas na refleksje nad życiem i światem. A w dzisiejszych czasach taka pauza jest potrzebna każdemu z nas. (Ewelina Złotowicz)
2. Dzięki projektowi NHEF przede wszystkim miałam okazję obejrzeć filmy, na które sama na pewno bym się nie zdecydowała, a które wzbogaciły moją wiedzę i sprawiły, że zaczęłam postrzegać pewne problemy z całkiem innej perspektywy. Filmy poruszały przeróżne kwestie, ukazując je w oryginalny i często zapadający w pamięć sposób. Czasami śledziliśmy bieg wydarzeń jako postronni obserwatorzy, innym razem mieliśmy okazję znaleźć się niemal w centrum tych wydarzeń, tak jak w filmie pt. „Pięć rozbitych kamer”. Myślę, że warto było wziąć udział w tym projekcie. (Maria Madziała)
3. Całej klasie IAL projekt NHEF bardzo się podobał. Widzieliśmy filmy lepsze i gorsze. Większości z nas jednak najbardziej spodobał sie film pt. „Jabłka Adama”. Pokazywał on poważne problemy za pomocą czarnego humoru. Dzięki temu projektowi w przyszłości będziemy mogli w wielu sytuacjach odwołać się do tych filmów jako dodatkowych tekstów kultury. (Karolina Rzepka)
Autor: Iwona Baldy
