Projekt unijny Erasmus+ skierowany do nauczycieli rozpoczął się w 2014 roku. Jego celem jest podniesienie kompetencji metodyczno-językowych i komputerowo-informacyjnych. Uczestnicy będą brać udział w szkoleniach przygotowujących do nauczania w systemie dwujęzycznym.
Koordynatorki projektu: Krystyna Błażewska, Elżbieta Sowa
W marcu rozpoczęliśmy realizację naszego nowego projektu „ Step by step w stronę europejskiego wymiaru szkoły.” Przypominamy, że projekt jest realizowany w ramach programu ERASMUS+ „Mobilność kadry edukacji szkolnej”. Celem naszego projektu jest poprawa jakości pracy szkoły przez udział nauczycieli w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe. Dotychczas w szkoleniach wzięło udział 6 nauczycieli naszej szkoły: Elżbieta Sowa, Krystyna Błażewska, Krystyna Kossek, Roman Sarnicki , Andrzej Bugajak i Witold Goliński.
Oto ich wrażenia z kursów i pobytu za granicą:
Od 30.03 do 10.04.2015 brałem udział w szkoleniu "Technology Enhanced Learning" dla nauczycieli z różnych krajów w ramach projektu Erasmus+. Na miejsce mojego kursu wybrałem Executive Training Institute w miejscowości St Julian's na Malcie.
Celem tego kursu było doskonalenie stosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu języków obcych. W czasie 42 godzin zajęć rozwijaliśmy swoje umiejętności z zakresu przygotowywania ćwiczeń online, tworzenia własnych stron internetowych na potrzeby edukacji, umieszczania na nich wcześniej opracowanych podcastów, wykonywania ćwiczeń wymagających zewnętrznego oprogramowania itp. Ponadto poznawaliśmy potencjał nowatorskich metod nauczania, takich jak Webquest czy Wiki. Mieliśmy również możliwość zapoznana się z nowoczesnym oprogramowaniem do tablic interaktywnych, które z łatwością można stosować na zajęciach z innych przedmiotów. Większość z narzędzi, jakie służą do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem tych nowoczesnych technologii, jest darmowa i dostępna online.
Grupa, w której pracowałem, liczyła 10 nauczycieli z różnych krajów Unii Europejskiej - Bułgarii, Chorwacji, Niemiec, Polski i Włoch. Zajęcia, które odbywały się od 9 do 14.30 lub 16.15, prowadzone były przez wykładowcę z Wielkiej Brytanii Niki Stokes.
Oprócz wyżej wymienionych zajęć kurs obejmował także zaznajomienie uczestników z kulturą, historią oraz obyczajami mieszkańców Malty. Uczestniczyliśmy w wycieczkach z przewodnikiem do obecnej stolicy Valletty, jaki i pierwszej historycznej - Mdiny. Ponadto jako że kurs miał miejsce w czasie świąt Wielkanocnych, umożliwiono nam oglądanie tradycyjnej procesji wielkanocnej w miejscowości Birgu.
Umiejętności zdobyte na szkoleniu już obecnie wykorzystuję na lekcjach z moimi uczniami. Chętnie podzielę się wiedzą z innymi nauczycielami.
Roman Sarnicki
24 kwietnia br. zakończyłem dwutygodniowy kurs dla nauczycieli, którego celem było podniesienie praktycznych umiejętności nauczania angielskiego języka biznesu.
Szkolenie zostało zorganizowane przez International Projects Centre, Exeter w Wielkiej Brytanii. Obejmowało ono ponad 38 godzin zajęć praktycznych i teoretycznych, 2 godziny badań rynkowych, a także prawie 14 godzin spotkań z przewodnikiem, których głównym celem było zaznajomienie się z kulturą i historią hrabstwa Devon. W pierwszym tygodniu zajęcia były prowadzone przez Julię Allen, w drugim przez Kima Stephensa - oboje są wykwalifikowanymi nauczycielami przygotowującymi do egzaminu Further Certificate for Teachers of Business English, który zaświadcza posiadanie międzynarodowych kwalifikacji uznanymi przez Londyńską Izbę Przemysłowo-Handlową.
Kurs był nastawiony na wprowadzanie nowych, świeżych pomysłów podczas nauczania języka biznesu w naszej szkole oraz miał częste odniesienia do sposobu i zakresu nauczania tego przedmiotu na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Zdobytymi umiejętnościami i nowymi pomysłami chętnie podzielę się z moimi uczniami podczas zajęć business English.
Andrzej Bugajak
Uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie na Malcie „Technology Enhanced Learning”, czyli nauczanie wspomagane technologiami. Kurs był dla mnie bardzo wymagający: intensywny program, dużo nowości, w obcym języku. Przez pierwsze dni musiałam się bardzo starać, żeby nadążyć za tempem nauczyciela, zwłaszcza, że to były już wakacje;) Nie miałam do tej pory pojęcia, że w Internecie jest tak dużo możliwości do kreowania narzędzi lekcyjnych: tworzenie kreskówek, krzyżówek, interaktywnych labiryntów językowych, chmur wyrazów, map myśli, nagrywanie własnych podcastów. To wszystko dostępne za free i do zrobienia w przeciągu kilku minut! Poza tym ćwiczyliśmy tworzenie zadań na tablicę interaktywną, robiliśmy wpisy na Wikipedii, zakładaliśmy blog i stronę internetową, tworzyliśmy zdania za pomocą tzw. hot potatoes. Kurs wyposażył mnie w taka ogromną ilość wiedzy, że musze się nią koniecznie z innymi podzielić, żeby sobie utrwalić materiał.
Myślę, że udział w takim kursie powinien być obowiązkowy dla każdego nauczyciela, ponieważ świetnie przygotowuje do roli pedagoga w przyszłości. Polecam każdemu, kto nie boi się wyzwań! Jest to szansa na zerwanie z rutyną, na odświeżenie swojego warsztatu i wyjście poza dotychczasowe metody. Polecam też szczególnie ośrodek szkoleniowy ETI. Szkoła ma bardzo bogata ofertę szkoleń dla nauczycieli, trenerzy są przyjaźni i pomocni z dużym doświadczeniem i głębokim spojrzeniem w przyszłość.
Krystyna Błażewska
Znalazłam się grupie nielicznych, którzy mogli wziąć udział w projekcie” Step by step” i w lipcu 2016r.wziełam udział w kursie języka angielskiego (nadmienię, że dla początkujących). Szkołę wybrałam w przepięknym kraju jakim jest Irlandia. Cork English College okazał się bardzo przyjaznym miejscem. Organizacja była na bardzo wysokim poziomie. Moje zajęcia prowadzone były w małej, komfortowej, bo w sześcioosobowej grupie. Siedziałam i rozmawiałam (oczywiście po angielsku) z portugalką, hiszpanką, włoszką, czeszką,…mało tego- oni mnie rozumieli!!!!. Zajęcia trwały od 9.00 do 16.30, oczywiście z przerwa na lunch J. Miałam okazję pracować pod okiem trzech wykładowców. Jedna z osób prowadzących okazała się Polką i to……(nie zgadniecie)…urodzoną w Kluczborku!!! Próbowałam coś wyciągnąć od niej, ale aż tak dobrze angielskiego nie znam L. Szkoła zapewniała popołudniowe rozrywki, np. nauka tańca irlandzkiego (J- ja tylko patrzyłam, ale było na co!) i oczywiście weekendowe podróże po zakątkach Irlandii.
Pierwszy dzień w szkole był dla mnie wyzwaniem. Wprawdzie uczyłam się języka angielskiego w Polsce, ale nigdy nie przełamałam bariery mówienia. Z przerażeniem patrzyłam na prowadzących, miałam wrażenie, że mój mózg zacznie płonąć. Tylko moja towarzyszka podróży wiedziała ile mnie trzy pierwsze dni kosztowały- stres, stres, stres. Ale warto było J. Na szczęście dołączyłam do grupy osób władających językiem angielskim na tym samym poziomie co ja (byłam pewna, że mój angielski „is very,.. very bad”, ale myliłam się, bo nie było tak źle). Z każdym dniem było coraz lepiej.
Polecam wszystkim ten rodzaj nauki języków obcych. Szkoda, że tak krótko, ale za to intensywnie i „zatapiając się w języku”.
Podsumowując: wyjazd był dla mnie niesamowitym doświadczeniem językowym i kulturowym. Oczywiście pojawiały się kryzysy- ale to one nas przecież rozwijają. Po tygodniu łapałam się na tym, że śnię po angielsku, myślę po angielsku. Na pewno zwiększyłam swój zasób słów, zaczęłam przede wszystkim mówić po angielsku i czytać.
Myślę, że już nie będą mi straszne wycieczki szkolne zagraniczne, gdzie jako opiekun zaufam swoim nowym umiejętnością językowym.
Anna Włodarczyk
Od 18 do 29 lipca bieżącego roku uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie o nazwie CLIL – Content and Language Integrated Learning (Secondary) organizowanym przez Bell Cambridge w Wielkiej Brytanii. W trakcie tych zajęć skorzystałam ze wspaniałej szansy przeszkolenia w różnorodnych technikach bardziej tradycyjnego podejścia do nauczania języków obcych, opartego na współdziałaniu poprzez gry zespołowe lub prace grupowe. Takie podejście do nauczania pobudza chęć do działania i nie ogranicza bardziej twórczego sposobu wykonywania zadań. Grupa CLIL (Secondary), z którą miałam zajęcia praktyczne składała się z 14 osób z różnych krajów, np. z Hiszpanii, Szwajcarii, Słowacji i Chin. Podczas mojego pobytu w Cambridge również skorzystałam z bogatej oferty wyjazdów do ciekawych miejsc, np. do jednej z siedzib królowej Elżbiety II w Sandringham oraz byłam jedną z wielu osób podziwiających kunszt aktorski zaprezentowany w sztuce Williama Szekspira pt. „Sen Nocy Letniej” wystawionej w zjawiskowych ogrodach King’s College. Oprócz interesujących zajęć praktycznych w ramach kursu i ciekawej oferty kulturalno-wycieczkowej miałam okazję uczęszczać na warsztaty popołudniowe, gdzie wykwalifikowani wykładowcy, między innymi Jim Scrivener, autor wielu podręczników do nauki języka angielskiego z wydawnictwa Cambridge University Press, przedstawiali swoje nowatorskie pomysły na podwyższanie poziomu umiejętności mówienia, czytania, słuchania i pisania w języku obcym. Umiejętności nabyte podczas szkolenia wykorzystuję na swoich zajęciach i chętnie się nimi podzielę z innymi nauczycielami.
Joanna Ryczek
Uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie w Regensburgu w Niemczech, w Instytut für Sprache, Kommunication &Kultur HORIZONTE, w terminie: 20.07. – 31.07.2015.
HORIZONTE jest bardzo dobrym miejscem do podnoszenia kompetencji z języka niemieckiego, spotkania ludzi z całego świata, zetknięcia się z kulturą miejscową oraz przyjezdnych.
HORIZONTE ma 30 letnią praktykę w prowadzeniu kursów językowych. Instytut ma bardzo bogatą ofertę szkoleń dla nauczycieli i przedstawicieli innych zawodów, którzy chcą podnieść swoje umiejętności językowe. Lektorzy są bardzo życzliwi i przyjaźnie nastawieni do swoich podopiecznych. Posiadają duże doświadczenie. Mocną stroną kursu są doskonałe metody integracyjne np. poprzez wycieczki, które służą nawiązywaniu relacji między uczestnikami i oczywiście pokazują kulturę oraz walory przyrodniczo – turystyczne odwiedzanych miejsc.
Uczenie się języka obcego w międzynarodowej grupie potęguję oddziaływanie językowo – kulturowe i trenuje w uczestnikach uczucie zrozumienia, przyjaźni i tolerancji. Taka różnorodność sprawia, że oprócz tych mierzalnych skutków – przyrost umiejętności językowych otrzymuje się nieocenioną wartość dodaną w postaci lepszego zrozumienia relacji międzyludzkich.
Zdobyte doświadczenie szeroko wykorzystuję obecnie w mojej pracy. Pracuję w Zespole Szkół Nr5 we Wrocławiu. W skład Zespołu wchodzi XIII LO i 48 Gimnazjum Dwujęzyczne z rozszerzonym językiem niemieckim. W prowadzonych przez mnie lekcjach z fizyki, gdy omawiam prawa Keplera jestem bardzo autentyczna, gdyż podążała śladami astronoma w Regensburgu. W liceum mam lekcje w klasie architektonicznej. Klasa często uczestniczy w wyjściach do Muzeum Architektury, Muzeum Sztuki Współczesnej z nauczycielką od rysunku, raz roku w obozie naukowym. Towarzyszę klasie jako drugi opiekun i tu także, będąc nauczycielką fizyki mogę wpływać mobilizująco na młodzież wykazując się, że odwiedziłam miejsce twórczości Kandynsky’iego lub stąpałam po moście, który do tej pory budzi podziw inżynierów - architektów a był budowany w latach 1135 – 1146. W trakcie dwóch obozów naukowych, odbywających się na Górze Św. Anny zaprosiłam pracownika naukowego Uniwersytetu Opolskiego, który współpracuje z Instytutem Fizyki Plazmy im. Maxa Plancka w Greifswaldzie (Niemcy).
Przede mną jeszcze parę projektów do zrealizowania, których wstępne plany mam już w przygotowaniu.
Krystyna Kosek
W lipcu 2015 wzięłam udział w szkoleniu zorganizowanym przez szkołę Bell w Cambridge- „From pronunciation to storytelling”. Kurs był niezwykły ze względu na prowadzącego- Adriana Underhilla, autora wielu podręczników m. in. Sound Foundations. Na zajęciach Adrian zaprezentował innowacyjne podejście do nauczania języka angielskiego poprzez naukę wymowy za pomocą phonemic chart czyli mapy alfabetu fonetycznego, którego jest autorem. Miałam możliwość ćwiczyć wymowę, jak i zapoznać się z narzędziami i technikami nauczania, tworzenia scenariuszy lekcji w oparciu o phonemic chart czy aplikację app sounds. W kursie brały udział Australijki, które uczą języka angielskiego imigrantów i to jeszcze bardziej poszerzyło moją wiedzę na temat trudności nauczania języka angielskiego oraz metod ich przezwyciężania. W drugim tygodniu kursu przygotowywałyśmy opowiadania, które zostały zaprezentowane na scenie na zakończenie szkolenia. Uczestnicy szkolenia pochodzili z różnych krajów UE i z poza krajów unijnych. Dzięki temu miałam możliwość wymiany doświadczeń, poznania systemów edukacyjnych, problemów, z którymi zmagają się nauczyciele oraz jak sobie z nimi radzą, jakie stosują rozwiązania. Niezwykle ważne było poszerzenie wiedzy z technik mówienia tak aby odbiorcy słuchali, stosowanie odpowiedniego tempa czy przerw w mówieniu.
Uczestniczyłam również w wielu warsztatach o kreatywności, aktywnych metodach poznawania słownictwa, gramatyki. Szkoła zapewniała bardzo ciekawe wykłady w ramach Cultural czy Plenary Talk, które przybliżały zwyczaje, tradycje i problemy Brytyjczyków. Szkolenie zostały urozmaicone bogatym programem kulturalnym np. wyjście do teatru, liczne koncertami, pub quizem, wycieczkami do Oksfordu, Ely, wycieczką z przewodnikiem po Cambridge.
Projekty w ramach Erasmus+ są bardzo motywujące do dalszej pracy, dostarczają mnóstwo nowej, pozytywnej energii.
Elżbieta Sowa
Od 1-12 sierpnia 2016 uczestniczyłam w szkoleniu w szkole Bell, Cambridge. Kurs metodyczny Secondary School/Adult Methodology Refresher dotyczył metodologii nauczania uczniów szkół średnich oraz dorosłych. Koncentrował się na nowoczesnych technikach nauczania, tworzeniu różnych ćwiczeń i form pracy na lekcji. Ponadto omawiane były zagadnienia dotyczące poprawiania błędów, udzielania informacji zwrotnej, wykorzystaniu nowoczesnych technologii, radzenia sobie z dyscypliną w klasie oraz prowadzeniem lekcji w grupie o różnym poziomie językowym uczniów przy okazji również rozwijając umiejętności językowe uczestników kursu.
Grupa kursowa była na bardzo wysokim poziomie zarówno językowym jak i merytorycznym. Składała się wyłącznie z nauczycieli z bardzo dużym doświadczeniem pracy w szkole i bardzo skoncentrowanych na pogłębianiu wiedzy. Ponadto, wśród uczestników była nauczycielka dwujęzyczna (australijko-chorwatka), która na prośbę grupy poprawiała nasze błędy, podpowiadała inne rozwiązania językowe, itp. Na koniec kursu przygotowała listę różnych zwrotów i wyrażeń do wykorzystania na lekcji i nie tylko. Grupa była bardzo zmotywowana do poszerzania wiedzy, więc wykorzystywaliśmy każdą chwilę do wymiany doświadczeń, zwłaszcza w kwestii tworzenia własnych materiałów do nauczania oraz pracy na lekcji z minimalnym użyciem materiałów. Ta współpraca zaowocowała i obecnie z kilkoma nauczycielami z mojego i innych kursów w szkole Bell piszemy projekt w ramach Erasmus+, akcji K2.
Program obejmował różne atrakcje, takie jak zwiedzania Cambridge, Ely, czy Londynu, oglądanie na żywo sztuk Szekspira, wspólne spędzanie wolnego czasu przy Pub Quizzie. Każdy był w stanie znaleźć coś dla siebie. Co więcej, szkoła informowała o innych możliwościach rozwijania wiedzy o kulturze Anglii i pomagała w załatwieniu wszelkich formalności z tym związanych.
Przed wszystkich materiałami i książkami zgromadzonymi podczas kursu, wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz wiedzą jak prowadzić lekcje przy łączeniu grup o różnych poziomach języka.
Agata Murzyńska
W terminie od 18.07- 29.07.2016 uczestniczyłam w kursie dla nauczycieli organizowanym przez Cork English College w Irlandii.
Celem szkolenia było przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli poprzez ich aktywizację i zainteresowanie nowymi metodami nauczania. Zajęcia warsztatowe, w głównej mierze, obejmowały metody nauczania przyjazne mózgowi i duszy. Podczas zajęć nauczyciele zarówno zapoznawali się i dzieli swoją wiedzą opartą na zasadach neurolingwistyki, jak i coachingu. Dużym atutem zajęć było wykorzystanie narzędzi IT.
Znaczna część uczestników kursu, to nauczyciele z wieloletnim stażem. Dla nas samych zaprezentowane programy czy strony internetowe, angażujące uczniów w tworzenie własnych materiałów, były nie tylko nowością, ale również bodźcem do zmiany metod działania. Mogliśmy wzbogacić i unowocześnić własny warsztat, a to oznacza swego rodzaju przebudzenie i nowe chęci do pracy. Tego typu wymiana doświadczeń pozwala na większe otwarcie na innych, a przez to, nauczyciel staje się lepszym nośnikiem informacji dla ucznia.
Pobyt w Cork, to nie tylko praca, ale również sposobność do poznania kraju o niesamowitej przyrodzie, bogatej kulturze i tradycjach. Dwa tygodnie spędzone w Irlandii były dla mnie okazją do zwiedzania galerii, zabytków, ale przede wszystkim do rozmów z ludźmi. To właśnie najlepszy sposób na wzbogacenie języka o współczesne słownictwa i poznanie innego sposobu postrzegania rzeczywistości.
To, czym będę dzielić się z innymi nauczycielami i uczniami, będzie kompilacją nabytych umiejętności. Podczas lekcji wykorzystam nie tylko techniczne środki nauczania, ale też będę mogła motywować uczniów do nauki języka wykorzystując bogate materiały dotyczące kultury i przyrody Irlandii.
Beata Walania