Debata oksfordzka
 
   
 
 
Debata oksfordzka to dość poważna forma dyskusji nad tezą, w której dwie strony starają się przekonać widzów o słuszności swoich argumentów. Taka forma dyskusji uczy merytorycznego argumentowania oraz uważnego słuchania, krótko mówiąc służy podnoszeniu kompetencji społecznych.

Uczniowie klas 2e, 1b i 1d uczestniczyli w warsztatach z debaty oksfordzkiej w ramach działań projektu "Uczę się, więc jestem". Zajęcia poprowadził doktorant Uniwersytetu Opolskiego, pan Marcin Deutschmann, który specjalizuje się w socjologii i retoryce. Stąd sama debata poprzedzona była obszernym wykładem na temat sztuki poprawnego wypowiadania się i argumentowania.

Tematem debaty były oceny szkolne, a właściwie dylemat, czy stopnie w ogóle powinny być obecne w systemie szkolnym. Grupa propozycji broniła stanowiska, że nie, natomiast grupa opozycji miała za zadanie pokonać ich argumenty i uzasadnić stanowisko, że oceny są w szkole potrzebne. Widzowie mogli w trakcie debaty wyrazić swoje poparcie dla grupy dyskutujących poprzez zajęcie i zmianę miejsca po stronie propozycji lub opozycji. Wynik debaty był dość zaskakujący i inny niż w początkowej fazie dyskusji - widzowie opowiedzieli się w większości za opozycją, tzn. za ocenami w szkole.

Warsztaty bardzo podobały się uczniom! Według ich opinii, na uwagę zasługuje fakt, że debata prowadzona jest według ścisłych zasad i ram czasowych oraz, że zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Uczniowie zapowiadają kontynuację takiej formy dyskusji, zaproponowali już kolejne tematy na debatę.

Autor: Krystyna Błażewska
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
 


 

Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

46-200 Kluczbork, ul. Mickiewicza 10
tel./fax: 77 418 12 70, tel. 77 418 12 31
e-mail: sekretariat@zsokluczbork.pl
 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA n4CMS