W dniu 23 marca 2018 roku w Warszawie odbył się Ogólnopolski Kongres Nauczycieli Języka Angielskiego. Impreza została podzielona na pięć części ale przyświecała jej jedna myśl przewodnia - jak skutecznie uczyć uczniów komunikowania się w języku angielskim. Uczestnicząc we wszystkich panelach odniosłem wrażenie, że każdy z prelegentów starał się aby główny temat przedstawić i omówić zarówno na poziomie teoretycznym jak i praktycznym. Jak zawsze niesamowite wrażenie zrobił na zebranych dr Grzegorz Śpiewak, który przeprowadził studium przypadku, uczennicy, która na kilka miesięcy przed egzaminem maturalnym nie była w stanie odpowiedzieć na najprostsze pytania. Zaproponował rozwiązania, techniki i metody, które byłyby najbardziej skuteczne w przełamaniu bariery mówienia w języku obcym. Kolejne prelegentki, Karolina Kępska i Aleksandra Dykta, skupiły się głównie na kluczowym, w aspekcie uczenia się języka obcego, elemencie - motywowania ucznia. Przedstawiły one szereg sposobów i praktycznych rozwiązań jak spowodować, żeby uczniowie bardziej efektywnie nabywali umiejętności niezbędnych do rozwijania komunikacji w języku obcym. Podsumowaniem kongresu była żywiołowa a zarazem prowokująca do głębszych przemyśleń prelekcja dr. hab. n. hum. Macieja Błaszaka, zatytułowana Najnowsze osiągnięcia neurodydaktyki w pracy z uczniem. Długo będę wspominał udział w konferencjach i z pewnością stosował wiele ze sposobów jak wykorzystać potencjał intelektualny, emocjonalny i motywacyjny ucznia aby odnosił sukcesy w nauce języka angielskiego, wykorzystując niestandardowe elementy jak np. youtube czy popkultura, w celu podniesienia kompetencji komunikacyjnych uczniów.
Autor: Andrzej Bugajak